1. Kies voor hosting geoptimaliseerd voor Magento
De juiste hosting is de basis van een snelle webshop. Kies daarom altijd voor goede hosting die optimaal is afgestemd op Magento. De hosting heeft voldoende capaciteit nodig en de configuratie moet goed afgestemd zijn op Magento. Omdat Magento een complex systeem is heb je hiervoor een ervaren partij nodig met kennis van dit webshopsysteem.
Een landingspagina voor “Magento hosting” op de website van een hosting partij betekent nog niet altijd dat ze hierin gespecialiseerd zijn. Vaak maken ze voor elk veel gebruikt systeem een aparte landingspagina aan. Uiteindelijk blijkt iedereen voor elk systeem hetzelfde te krijgen met een trage webshop als gevolg. Kijk dus altijd even goed verder.
De hosting heeft vooral impact op de TTFB (time to first byte). Dit is de reactietijd van de server. De hosting én zwaarte van de webshop bepalen hoe lang de server nodig heeft om de pagina “uit te rekenen”.
Heb je de juiste hosting? Dan is het vervolgens ook belangrijk om de webshop zo te configureren dat deze optimaal gebruik kan maken van de hosting. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Redis caching. Biedt de hosting partij dit aan, dan moet vervolgens de webdeveloper het wel gebruiken.
2. Gebruik een goed thema
Het thema (of template) heeft grote impact op de snelheid.
Thema’s die je op template marktplaatsen aankoopt tegen een geringe prijs, vaak minder dan 200 dollar, zien er het mooiste uit en bevatten de meeste functionaliteiten. Maar dit heeft ook een grote keerzijde: De flexibiliteit via de admin en functionaliteiten zorgen helaas vaak voor niet optimale code en grote impact op de snelheid.
Op dit moment is één van de snelste en mede daardoor ook het meest populaire thema het Hyvä thema. Het Hyvä thema is in tegenstelling tot veel andere thema’s helemaal van scratch af aan opgebouwd met moderne technieken. Hyvä biedt op deze manier de beste performance en gebruikerservaring zonder de overhead van dure oplossingen zoals een PWA.
De keuze van een thema maak je vaak voor lange tijd omdat wisselen tijdrovend en kostbaar is. Kies daarom weloverwogen een thema en laad je niet misleiden door fancy presentaties en demo’s.
3. Neem je modules onder de loep
Je ontkomt er niet aan om modules te gebruiken. Meer modules hoeft niet perse te betekenen dat je een tragere webshop hebt, maar wel de verkeerde module. Het is vaak lastig om vooraf te weten wat een goede of slechte module is. Kijk daarom na installatie altijd wat de impact is. Meer hierover bij de volgende tip.
Gebruik in ieder geval geen modules met IonCube. IonCube encrypt de broncode van de module zodat je deze niet kan inzien. Het uitvoeren van deze code kost extra tijd en daarnaast kun je niet zien wat er precies gebeurd.
Een module die je niet hebt kan in ieder geval niet voor vertraging zorgen. Verwijder daarom modules die je niet meer gaat gebruiken.
4. Krijg grip op botjes
Verkeer van botjes heeft impact op de snelheid. Dit komt doordat ze capaciteit van de hosting in beslag nemen die je wilt inzetten voor een snelle webshop bij echte bezoekers en caching minder efficiënt laat werken. Botjes zorgen voor meer belasting dan een echte bezoeker omdat ze vaak pagina’s bezoeken die nog niet eerder zijn bezocht. Pagina’s die nog niet eerder zijn bezocht staan nog niet in de cache en moeten dan nog volledig “uitgerekend” worden door de server. Dat is zwaarder dan een pagina die al in de cache staat. Deze pagina word vervolgens ook in de cache opgenomen wat zorgt voor groei van het cachegeheugen die hierdoor eerder vol is.
Daarom is het belangrijk om het verkeer van botjes onder controle te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het blokkeren van onnodige botjes en een goede robots.txt. Blokkeren doe je bij voorkeur niet via robots.txt omdat niet alle botjes dit respecteren.
5. Meten is weten
Een webshop is altijd in ontwikkeling. Deze ontwikkelingen kunnen impact hebben op de snelheid. Ook aanpassingen die je in de admin maakt kunnen impact hebben. Bijvoorbeeld een niet gecomprimeerde afbeelding toevoegen aan een pagina of verkeerde attribuutinstellingen. En zelfs aanpassingen via Google Tag Manager kunnen de webshop trager maken. Als een aanpassing impact heeft wil je dat natuurlijk snel weten. Daarom moet je de snelheid in de gaten blijven houden. Maak hiervoor bij voorkeur gebruik van software die dit continu voor je doet. Want zo ben je het snelste op de hoogte en kun je met de data van deze software makkelijker achterhalen wat de oorzaak is. Goede software hiervoor is bijvoorbeeld RUMvision.
6. Kies bewust wat je extern inlaad
Tag van externe partijen kunnen je laadtijd goed verpesten. Het aantal tags worden er steeds meer en hierdoor de impact ook groter. Het maakt niet uit of je deze tags insluit via Google Tag Manager of rechtstreeks in de code van Magento. Denk bijvoorbeeld aan tags van:
- Tracking codes van advertentieplatformen zoals Google Ads, Meta, Twitter en Pinterest
- Live chat
- Marketing automation
- Cookiemeldingen
- Keurmerken en beoordelingsplatformen
Juiste configuratie en de manier waarop je deze tags insluit kunnen de impact verminderen. Maar beter blijft minder tags. Verwijder daarom tags die je niet meer gebruikt.
Bonustip: Er is geen onderwerp over Magento waar meer over geschreven is dan de laadtijd. Mogelijk heb jij ook al meer gelezen. Helaas is niet alles wat je leest juist en soms achterhaald. Bijvoorbeeld tips die wel van toepassing zijn voor Magento 1, maar voor Magento 2 zelfs een negatief effect kunnen hebben. Kijk daarom altijd goed naar de datum en bron van het artikel. En blijf natuurlijk meten.
Succes met het optimaliseren van de laadtijd. Kom je er na het lezen van dit artikel toch niet helemaal uit? Dan kun je altijd contact met mij opnemen.